Thursday 3 November 2011

KAMI BUKAN BERPIKET ATAU BERDEMONTRASI


Kenyataan rasmi daripada Yang Dipertua GPMS UPSI mengenai rapat umum yang dianjurkan bersama-sama Pemimpin-pemimpin Pimpinan Bitara (ASPIRASI), Mahasiswa Pendidik (MP), Smile, Legasi Mahasiswa Progresif (LMP) serta GPMS UPSI sendiri secara terang hari ini telah disalah ertikan oleh media, antaranya mengatakan kami berpiket dan berdemontrasi.

Menurut YDP GPMS UPSI Mohammad Farhan atau lebih dikenali sebagai Ds Farhan, “persetujuan bagi menolak sebarang ideologi politik dan demontrasi telah dipersetujui bersama oleh pemimpin-pemimpin di UPSI yang ingin membantu mahasiswa dalam menyelesaikan isu posting yang menjadi isu hangat sejak kebelakangan ini apabila kenyataan Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin pada 30 Oktober 2011 yang mengatakan bahawa hanya tajaan KPM sahaja akan dipostingkan, itupun cepat atau lambat. Mahasiswa yang hadir di rapat umum pada 2 November 2011 di sudut Pidato di UPSI hanya menuntut HAK HAKIKI mahasiswa dalam jurusan pendidikan untuk dipostingkan apabila lebih kurang 7000 mahasiswa-mahasiswi seluruh Negara yang sudah bergraduat masih lagi menganggur setelah 6 bulan.”
Akhbar tempatan seperti Harakah dan Malaysiakini  mengatakan mahasiswa yang hadir berpiket dan berdemontrasi adalah satu kenyataan yang tidak benar sama sekali. Memetik kenyataan  dalam harakah mengatakan,
"Piket tengah hari semalam telah dianjurkan oleh Gabungan Bertindak Mahasiswa yang dicetus oleh wakil LMP sebuah 'front' Solidariti Mahasiswa Malaysia (SMM) Adam Adli dan wakil Gabungan Graduan Ijazah Sarjana Muda Pendidikan, Wan Ahmad Fathi.
"Gabungan mahasiswa ini turut digerakkan bersama wakil Gabungan Mahasiswa Islam SeMalaysia (GAMIS), dan Gabungan Pelajar Melayu Semenanjung (GPMS), serta 'front' mahasiswa UPSI yang lain,"
Antara lain tajuk dalam Malaysiakini juga Mahasiswa berdemo tuntut jaminan penempatan juga adalah tidak benar sama sekali. “Saya menyangkal dakwaan mengatakan mahasiswa-mahasiwa berdemo sama sekali menurut YDP GPMS UPSI yang hadir bersama-sama mempertahankan hak posting kerana UPSI melahirkan guru-guru yang professional dalam bidang Pendidikan Negara."
Mahasiswa UPSI juga mendesak supaya pihak KPM memberikan kenyataan rasmi mengenai bila borang boleh dikeluarkan dan bila temuduga untuk mahasiswa diseluruh Negara yang sudah bergraduat dalam bidang pendidikan ini boleh dipostingkan. Pihak mahasiswa juga meminta supaya pihak KPM mendahulukan mahasiswa yang mempunyai Ijazah Sarjana Muda Pendidikan (ISMP) untuk dipostingkan berbanding Guru Sandaran Tidak Terlatih (GSTT).
Pihak Mahasiswa juga tidak menyalahkan GSTT kerana pihak KPM yang membuka laluan untuk mereka memohon sebagai guru sandaran namun ISMP harus didahulukan. Pihak mahasiswa UPSI kini sedang mengumpulkan sebanyak 10 ribu tanda tangan untuk dihantar bersama-sama memorandum kepada Menteri Pelajaran Tan Sri Muhyiddin Yassin. Diharap semua mahasiswa-mahasiswi UPSI memberikan kerjasama baik dan menyokong hasrat pemimpin-pemimpin UPSI menyelesaikan isu posting ini secepat mungkin. 



1 comment:

  1. A = graduan UPSI
    B = graduan DPLI/KPLI/GSTT

    A = boleh jadi cikgu saja
    B = boleh jadi cikgu dan profesion lain

    A = tidak dijamin jadi cikgu
    B = dijamin jadi cikgu

    adakah ini persaingan yang “ADIL”?

    ReplyDelete